Sunday, January 7, 2018

PINTU SYURGA TERBUKA DIRUMAHMU


KETIKA PINTU SYURGA MASIH TERBUKA  DIRUMAHMU, SEGERALAH MASUK, JANGAN SAMPAI KEBURU TERTUTUP.

Saya menziarahi seorang kawan yang kematian ibunya yang selalu dijaganya selama ini, dia berbisik kepada saya sewaktu bersalaman:
"Telah HILANG PINTU SYURGA di RUMAH saya..."

Saya hanya mengucap ta'ziah dan menyantuninya dengan nasehat untuk mengikhlaskan dan bersabar.

Apa maksud ucapannya PINTU SYURGA di RUMAH nya telah HILANG ????

Ini adalah satu PERKATAAN orang yang ber ILMU, orang yang MENGETAHUI......


Apa yang disebut oleh kawan saya ini pernah disebut oleh sorang tabi’in  Iyas bin Mu’awiyah, yang menangis tersedu-sedu ketika meninggal salah seorang dari orang tuanya.

Ketika ditanya pada beliau:
“Mengapa engkau menangis sedemikian rupa?"
Maka beliau menjawab:
“Aku tidak MENANGIS karena KEMATIAN, sebab yang *HIDUP pasti akan MATI...."
Akan tetapi yang membuat aku menangis karena dahulu aku memiliki
DUA PINTU ke SYURGA.. ,
tetapi hari ini
TERTUTUP lah SATU PINTU dan tidak akan di buka lagi sampai hari Kiamat.
Aku memohon kepada ALLAH TA'ALA agar aku bisa menjaga pintu SYURGA yang keDUA."

Apa yang disebut oleh Iyas ini adalah berkaitan dengan sabda
Rasulullah SAW diriwayatkan  dari Abu Darda RA. ;
Rasulullah SAW bersabda
ORANG TUA ( ibu & ayah) adalah PINTU SYURGA yang paling tengah,
Kamu bisa MENSIA-SIA kan pintu itu atau kamu MENJAGA nya .
(HR. Ahmad 28276, Turmudzi 2022, Ibn Majah 3794, dan dihasankan oleh Syuaib al-Arnauth).

Jadi kedua IBU BAPA kita adalah ibarat PINTU SYURGA bagi setiap ANAK, dengan maksud jika kita BERKHIDMAT dan BERBUAT BAIK kpd KEDUA nya, maka ALLAH akan memberi ganjaran SYURGA, tapi siapa yg MENSIA-SIA kan PELUANG ini, akan TERLEPAS lah PELUANGNYA untuk    menuju SYURGA.

Bahkan mereka itu CELAKA; Rasulullah SAW bersabda :
"CELAKA, CELAKA, CELAKA."
Lalu ditanyakan kepada Baginda,: "SIAPA
(yang celaka)
wahai Rasulullah ??."
Maka Baginda bersabda :
"SIAPA saja yang menjumpai KEDUA ORANG-TUA*nya, baik *SALAH SATU atau KEDUA-DUA*nya *di KALA mereka LANJUT USIA, akan TETAPI
(perjumpaan tersebut) tidak memasukkannya ke syurga .
(HR. Muslim)

Saya hendak mengajak kalian semua agar TIDAK MENSIA-SIAkan peluang PINTU SYURGA yang ada di RUMAH kamu, LEBIH- LEBIH lagi jika USIA KEDUA ORANG TUA telah lanjut, MELANGKAH lah ke PINTU SURGA itu dengan BERBUAT BAIK kepada KEDUAnya .
Sebelum kita meninjau KELUAR untuk mencari SYURGA...

JANGAN abaikan PINTU SYURGA yang dilekatkan dan Allah karuniakan melalui IBU BAPA  dirumah kita .

Dalam hidup ini, ALLAH buka banyak kesempatan untuk dapat munuju SYURGA, SADARLAH untuk merebutnya,  jangan sampai *LALAI hingga kita TIDAK BISA meREBUT*nya.

Kemudian ALLAH ambil balik SATU demi SATU peluang ini,
Maka TERTUTUP lah SATU demi SATU kesempatan emas untuk ke SYURGA melalui pintu KETAATAN kepada IBU BAPA kita.

MEREKA yang LALAI dengan DUNIA*nya tidak akan terasa apa-apa dengan *TERTUTUP nya PINTU SYURGA untuknya, tetapi mereka yang mengetahui, seperti SAHABAT saya ini, akan melihat WAFAT nya IBU atau BAPA bagai TERTUTUP nya PINTU SYURGA di RUMAH nya .

Santunilah IBU BAPA& Mertua mu ketika mereka MASIH ADA, sementara PINTU SYURGA di RUMAH mu MASIH TERBUKA.
__________
semoga manfaat,
Baarakallahu Fiikum.🙏

No comments: