يَأْتِى عَلىَ النَّاسِ زَمَنٌ يُصَلُّوْنَ وَلا َ
يُصَلُّوْنَ
“Bakal
datang hiji mangsa ka manusa, dimana maranéhna ngalaksanakeun sholat, tapi
hakékatna maranéhna henteu sholat” (H.R. Ahmad)
Hadits di
luhur, ngaisyaratkeun ka urang sadayana, yén bakal datang hiji mangsa ka
manusa, loba nu sholat tapi sholatna teu ngabuahkeun hasil. Hartina,
sholatnamah dilaksanakeun, ngan saba’da sholat teu aya pangaruh dina
kahirupanana. Kabuktian, mun seug urang pirajeuneun niténan, boh niténan diri
pribadi khususna, umumna ka nu lian, geuningan sering aya jalma (kaasup urang),
sholatna rajin tapi akhlak ka sasama teu hadé. Sholatnamah dilaksanakeun, tapi
ngabohong, nipu, nganiaya, silih fitnah, teu akur jeung dulur, ogé teu hadé
jeung tatangga jadi pakasaban. Sholatnamah dilaksanakeun, tapi dina
kahirupanana jauh tina tetekon kahirupan nu . Tegesna, pangaruh sholatnaegeus dicontokeun ku Rosululloh Muhammad teu napak kana kahirupan. Malah nu leuwih
parahmah, aya sawatara jalma nu ngaku islam, nu ngaku iman, kana Sholat téh
nganggap bangbaluh lain pangabutuh, sholat dianggap pangbeubeurat, lain
kawajiban nu tumuwuh tina kasadaran nu kuat, pikeun tumuwuhna rasa ta’at. Ku
hal sakitu, loba diantara dulur urang malah teu nutup kamungkinan kaasup urang,
kana sholat téh haroréam, ngalalaworakeun, malah wani ninggalkeun.
Padahal, mun
seug urang neuleuman kana makna hakékat sholat, maka urang béh dieuna bakal
kabita edia ngasaan amisna sholat, atuh béh dituna urang bakal embung leupas
tina kanikmatan amisna sholat. Ngan terkadang urangmah jiga budak leutik, nu
teu resep kana nginum obat, karék daék nginum obatna téh nalika dipaksa baé.
Padahal, lamun budak apal yén obat téh bakal nyageurkeun panyakit tur loba
manfaatna. Maka, pasti budak bakal resep kana éta obat. Tah, diaku jeung teu
diaku, rumasa jeung teu rumasa, umumna anggapan jalma (kaasup urang), kitu kana
sholat téh, da teu apal téa kana nikmatna jeung amisna sholat. Maka, kana
sholat téh resep teu resep, mun dina ngalaksanakeunana ogé mung ukur bébas kana
kawajiban wungkul, ulah henteu teuing. Nu antukna, sholat téh teu aya buahna,
teu karasa amisna. Nganggap sholat ukur kawajiban, lain pangabutuh dina raraga
ngajadikeun sholat téh hiji jalan/ edia Muwajahah (patepung)-na Ihiji hamba jeung Alloh
Ari makna
sholat miturut bahasa, mibanda harti ngad’oa. Sedengkeun Miturut istilah
syar’i-mah, nyaéta salah sahiji tingkah ibadah nu dimimitian ku Takbir
dipungkas ku Salam’, kitu miturut para Ulama Fiqih. Sedengkeun ari makna
hakékat Sholat, nyaéta hiji tingkah ibadah jasmani (jasad) sareng ruhani (jiwa)
hiji makhluk (hamba) nu mangrupakeun hiji média atawa jalan pikeun patepung ,
nu langsung tanpaI(Muwajahah) ogé Munajat ka Kholik-na
nyaéta Alloh , dina dawuhana-Na: “Sholatecukang lantaran. Malihan saur Kanjeng Nabi téh mangrupakeun mi’roj-na jalma nu iman (أَلصَّلَاةُ مِعْرَجُ الْمُؤْمِنِيْن ).
Ari mi’raj
téh, urang tos pada uninga, nyaéta hiji kajadian nu ahéng nu mangrupakeun
lalampahan Kanjeng ti wengi, ti langit
dunya nepi ka Sidrotul Muntaha. Nu hal ieueNabi nu luhung ajénna. Sabab,etéh minangka pangalaman spritual Rosululloh teu sadaya para Nabi sareng para Rosul
kénging anugerah samodél kieu ti . NyaétaIAlloh , nuI sareng Alloh epatepung (Muwajahah)-na Rosululloh akhirna nampi hiji paréntah kawajiban, nyaéta
sholat lima waktu dina kacida caketnaesapoé sapeuting. Tah dina kajadian ieu Rosululloh e, malihan sapalih katerangan
nyebutkeun, yén Rosululloh Isareng Alloh nu disimbolkeun ku ‘sidrotulItéh papayun-payun ngobrol sareng Alloh muntaha’, nyaéta hiji tatangkalan nu
dilimpudan ku cahaya nu kacida caangna, sahingga teu sambarang jalma bisa
ningal anging kalayan izin . Dumasar kana hal éta, maka sholat téh bisa disebut
jalan atawaIAlloh média
mi’roj (naék)-na hiji ruhani (jiwa) hamba pikeun patepung sareng .IAlloh
Dina hal ieu
pisan, sapalih Ulama ngajelaskeun, mun sholat urang hayang jadi Mi’roj. Maka,
saba’dana urang nyampurnakeun susuci (wudhu), kalayan diniatan seja nyucikeun
lahiriyah tina sagala kokotor, najis jeung sajabana nu némpél dina anggota
badan urang kalayan sampurna, tur nyumponan syarat sareng rukunna kalayan
Lillaahi Ta’ala. Nu satuluyna urang ngamimitian , kalayanInyucikeun bathiniyah ku niat nu murni ikhlash karana
Alloh ngahadirkeun haté urang, seja
sholat, seja patepung (muwajahah) sareng , bakalI. Sabab, ku ngahadirkeun haté nu
ikhlash karana Alloh IAlloh jadi konci ka bukana panto hijab (hahalang)
antara hiji hamba jeung .IAlloh
Miturut
sapalih katerangan disebutkeun, yén dina diri manusa téh aya hiji tempat nu
mangrupakeun konci léngkahna manusa, nya haté (qolbu) téa. Haté téh bisa
diisian ku dua rupa sifat, nyaéta sifat lahut (rasa ka-ilahi-an) jeung sifat
nasut (rasa ka-manusa-an).
Ari sifat ‘Lahut’
asal tina kecap ‘Ilah’ hartina ‘Pangéran’, maka arti ‘Lahut,’ nyaéta
‘ka-pangéran-an/ka-ilahi-an’. Nu mawa ka manusa pikeun ngalakukeun hal-hal
kahadéan, ngajak sadar jeung numuwuhkeun rasa karumasaan diri..
Sedengkeun
sifat ‘Nasut’ asal tina kecap ‘Nas’ hartina ‘manusa’. Naon sabab manusa disebut
‘nas’, sabab manusa mibanda sifat ‘nisyan’ (poho). Tah terkadang Sifat Nasut
ieu, nu sering mawa manusa pikeun ngagugu kana hawa nafsu, milampah hal-hal nu
gaflah jeung salah, mawa kana watek ma’siyat. Nu tungtungna mawa rugi ka diri,
cilaka kana jiwa raga, patepung jeung bebendon Alloh .I
Tah, mun
manusa bisa ngéléhkeun sifat nasut (rasa ka-manusa-an) ku sifat lahut (rasa
ka-ilahi-an), maka bakal bétah cicing
dina haté manusa. Maksud bétah cicing didieu,IAlloh lain hartina Alloh butuh tempat, mustahil
Alloh butuh tempat. Tapi, nu dimaksud bétah cicing didieu téh, nyaéta mun seug
manusa geus bisa ngaleungitkeun rasa angkuhna salaku manusa, rasa umaku mibanda
sagala nu aya di diri manéhna, jeung rasa-rasa kamanusaan séjénna, maka bakal
ngawujud hiji tangtungan manusa nu salilana ngajadikeun anggota badanna pikeun
ngalaksanakeun kata’atan ka Alloh. Tegesna, sifat Ka-ilahian-an sumurup miraga
sukma, ngahiji dina jiwa katut ragana. Lamun nyarita, tara nyarita nu carékeun
Allloh, lamun ngaléngkah, léngkah nu , munI, i’tikadna nu dipikaridho Alloh Idipikaridho ku Alloh
ngagunakeun paningal geus pasti ningali sagala nu dipikaridho ku Alloh .
Tegesna, taya hiji anggauta badan ogé nu tinggaleun, anging pikeunI ngalaksanakeun perkara nu di pikaridho ku Alloh .I
Tah, nalika
urang sholat, salian ti nyumponan syarat sareng rukunna téh, urang diperedih,
pikeun ngeusian haté urang ku sifat ‘lahut’ (rasa kailahian), sifat nu salilana
pasrah sadrah bari sumerah, mulangkeun jiwa sareng raga kanu hakna nyatana
Alloh إِنَّا
للهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُوْنَI (saéstuna abdi sadaya milik Alloh,
tur saéstuna ka manten-Na abdi sadaya mulang). لَاحَوْلَ
وَلَا قُوّةَ إِلَّابِالله الْعَلِيِّ الْعَظِيْم.
Tuluy
tancebkeun rasa ‘Ihsan’. . Di hareupeunIHartina, nancebkeun rasa yén urang
téh ningali Alloh urang, urang téh keur
ngadeuheus ka payuneun manten-Na, ngauningakeun kalemahan urang, kahinaan
urang, ka teueucreugan urang, kalalaworaan urang kana sagala paréntah-Na,
kamantangulan urang ka Manten-Na, ka teuwalakayaan urang, kafaqiran urang,
jeung kamiskinan urang. Mun teu bisa kitu, tancebkeun dina rasa, yén urang téh
keur ditalingakeun ku Alloh , yénI salalawasna urang hamo bisa leupas
tina kakawasaan Alloh . Jiwa, raga, ucapan, patékadan jeung lampah, kabéh ogé
aya dinaI . Ti mimiti kerenteging manah nepikeun ka praknaIpanalingaan Alloh
marenganI uninga. Tur salalawasna dua
malaikat Alloh Imilampah Alloh urang, nyatet, nga-dokuméntasi-keun sagala nu
ku urang dipilampah boh nu hadé kitu kénéh nu goréng.
Sanggeus
kitu, sifat ‘nasut’ (rasa kamanusaan) urang, urang écagkeun heula tumuwuhkeun
rasa karumasaan diri, yén diri téh lemah, taya tangan pangawasa, taya daya
sareng upaya, kabéh nu dipibanda taya hak pikeun miboga sadayana milik teu pantesI. Rasa angkuh, takabur éta sadayana
hak milik AllohIAlloh dipibanda ku urang salaku makhluk (nu
diciptakeun). Urang kudu bisa ngaleupaskeun sagala rereged kadunyaan nu matak
mawa cilaka diri, nu matak lali kana temah wadi ogé kana purwadaksi. Urang
écagkeun heula samentara urang keur sholatmah, supaya sholat urang kaasup
sholat nu manjing kana hakékat tur urang bisa Mi’roj pikeun Munajat bari
Muwajahah (patepung) sareng Alloh , kalayan jiwa sareng raga nu suci beresihI tina sagala rereged kamanusaan urang.
Ngan nu jadi
pasualan, henteu bisa kitu baé urang ngalaksanakeun sakumaha nu diuningakeun di
luhur, tapi insyaalloh saupamina ku sering ngayakeun Riyadhoh (latihan)-mah
kalayan tuluy-tuluy, maka naon nu diuningakeun di luhur bisa dilaksanakeun.
Mangga urang sami-sami latihan, bari ngado’a ka Alloh mugia dipaparin rasa
istiqomah dina ngalaksanakeunana.
Kajaba ti
éta, sholat ogé jadi ciri nu mandiri nu ngajadikeun bédana antara jalma Iman
jeung jalma kafir. Sholat ogé minangka tihangna agama, tur amal nu paling awal Iditanyakeun ku Alloh
ka manusa jaga di yaumil jaza’, sakumaha Dawuhan dina Hadits-na nu diriwayatkeun ku Imam
Ahmad,eKanjeng Nabi Muhammad
Abi Daud, jeung Ibn Majah nu sumberna ieu Hadits téh ti Tamim Ad-Dary .:t
“Amal nu
mimiti ditanya ku Alloh ka hiji hamba dina poé kiamat jaga, nyaéta amalan
sholat. Mun seug sholatna si éta hamba ditarima, maka bakal ditarima sakabéh
amalna, jeung (sabalikna) mun seug sholatna si éta hamba ditolak, maka bakal di
tolak sakabéh amalna” .
Palebah dieu
jelas, yén sholat téh minangka ukuran tina sakabéh amaliyahna manusa nu ngaku
iman jeung nu ngaku Islam. Tegesna, mun sholatna geus hadé tur sampurna,
manjing ,Ikana ditarimana ku Alloh maka bakal ngawujud hiji pribadi nu unggul, hiji
insan nu sampurna (insanul-kamil), mibanda akhlak nu mulia, tur dina
kahirupanana pinuh ku katingtriman batin, henteu guligah, henteu sarakah, pinuh
ku rasa amanah jeung mahabbah jauh tina ma’shiyat, anggang tina laku lampah
gaflah jeung salah, ogé salalawasna kata’atan natrat, ngagurat, dina ucapan,
i’tikad, lampah jeung paripolah.
Sabalikna,
mun sholatna teu hadé, maka sholatna teu aya pangaruh kana kahirupanana. Laku
lampah maksiyat tetep dipilampah, lalawora kana amanah, ka batur nyacampah, ka
dulur teu akur, ka tatangga jeung sasama nganiaya, ngabohong, nipu, dinaIjeung sajabana. Mun geus kitu, maka
manjing kana Dawuhan Alloh surat
Al-Ma’un ayat 4-6, nu lebah dieu pisan, urang kudu boga rasa kahariwang, rasa
watir, rasa kasieun, boa-boa urang téh kaasup kana ukuran jalma nu sholat tapi
cilaka, Na’udzu Billahi Min Dzalik:
فَوَيْلٌ لِّلْمُصَلِّينَ, الَّذِينَ هُمْ عَن صَلَاتِهِمْ
سَاهُونَ,
الَّذِينَ
هُمْ يُرَاؤُونَ (ألماعون:4-5)
“Maka cilaka
pikeun jalma nu sok Sholat, nyaéta jalma-jalma nu mopohokeun tur
ngalalaworakeun sholatna, nya jalma-jalma nu riya (hayang kapuji)”.
Ayat di
luhur, ngajelaskeun cilaka jalma nu sholat. Lain jalma nu teu sholat, tapi
didieu jelas, yén jalma nu sholat bakal cilaka (komo nu teu sholat).
Nu kumaha
jalma nu sholat, tapi cilaka téh ?.
Nyaéta jalma
nu mopohokeun tur ngalalaworakeun sholatna, yakni jalma nu sholatna teu
didadasaran niat ., niat sholatna tos ngagiclek, ngagésér tina karana AllohIkarana Alloh ,
kana hayang dipuji atawa pupujieun ku nu lian, nya sifat riya’ téaI ngaranna. Salian éta, nya kaasup ogé jalma nu sholat
lalawora téh, nyaéta jalma nu sholatna teu sadar, yén dirina téh keur
ngadeuheus ka , sahingga pikiranana jeung haténa kumalayang liar, disibukkeunIAlloh ku
haliyah dunya nu ditinggalkeun saméméh sholat, teu aya saeutik ogé . Tah, nu
kieu nuIperasaan yén dirina téh keur ngadeuheus ka Alloh disebut jasmanina sholat, tapi jiwa jeung
bathinna teu sholat. Tegesna, jalma nu sholat tapi hakékatna manéhna teu
sholat, nya katelah سَاهُونَ [saahuun]. Tegesna,
jalma nu mopohokeun tur ngalalaworakeun sholatna.
Mudah-mudahan
urang sadayana kalebet jalmi nu sholat tapi teu cilaka, sholat nu bisa mi’roj,
sholat , ogé sholat nu mawa parobahan ka diri pribadi dinaInu ditampi ku Alloh
. Amin.Iraraga ibadah ka Alloh. Wallohu
A’lam Bish-Showaab
No comments:
Post a Comment